انواع هزینه ها در مدیریت موجودی

انبارداری به معنای، حفظ ،نگهداری و طبقه بندی انواع کالاهای صنعتی، تجاری، بازرگانی و انواع محصولات تولیدی کارخانه ها با استفاده از شیوه های مدرن ، معین ، کارآمد و تعریف شده است. علاوه براین، برای انبار کردن انواع محصولات از انبار استفاه میشود و این انبارها ساختمان های وسیعی هستند که کالاها بعد از چیده شدن در ان، بین متقاضی های مختلف توزیع میشوند.
قابل ذکر است که کاربران اصلی انبارها همین تولید کنندگان بوده و آنها انبارها را در محیط های مختلف و با اهداف مختلفی میسازند و البته امکان دارد که گاها به دلیل سهولت انتقل کالاهای تولیدی و یا وارداتی، در کنار بنادر ساخته شوند. علاوه بر این، انبارها به سه نوع مشخص طبقه بندی میشوند:

انبارهای باز: این انبار، یک محوطه باز است و برای همه انواع تجهیزات و محصولاتی مورد استفاده قرا میگیرد که باران یا نور آفتاب به آنها آسیبی وارد نمیکند.

انبارهای پوشیده: نوعی از انبار است که برای نگهداری مواد خاص مورد استفاده قرار گرفته و غالبا، همه مجوه آن با مواد خاص پوشانده شده است.

انبار های سرپوشیده: این نوع انبار دارای سقف بوده اما دیوار جانبی ندارد و مخصوص تجهیزات و ابزاری است که اب باران با آنها اسیب وارد کرده و با نور افتاب براحتی از بین میرند. 
سرفصل های این مقاله شامل تعریف انبارداري، سيستم اطلاعاتي انبار، ایمنی انبارداری، آموزش مدیریت انبارداری صنعتی، دوره مدیریت انبارداری صنعتی ، مدرک مدیریت انبارداری صنعتی ، گواهینامه مدیریت انبارداری صنعتی ، کنترل موجودی و انواع هزینه ها در مدیریت موجودی هستند.

آموزش مدیریت صنعتی انبارداری

سيستم اطلاعاتي انبار

منظور ازسیستم اطلاعاتی انبار، یک سیستم منظم و منطقی است که از آن برای انبارکردن کالاهای موجود و تولیدی و کنترل آنها استفاده میشود. علاوه بر این ، این روش به ما امکان میدهد تا بتوانیم کالای مورد نیاز خود را با استفاده از فرم درخواست تحویل گرفته و برای بخش مورد نظر به کار گیریم. 
غالبا، این سیستم در بخش های مختلف بازخورد متفاوت داشته و نتایج آن با توجه به فعالیتی که سازمان انجام میدهد تفاوت دارد. اما، در کل موارد زیر از سیستم اطلاعات انبار منتج میشود :
ایجاد اطمینان در مورد مدیریت انبار داری
سرعت گرفتن انجام عملیات های مختلف در بخشهای مختلف
شناسایی بهتر کالاهای موجود در انبار
توانایی سفارش کالاهای جدید به تعداد مورد نیاز 
تعیین و شناسایی کلاهای اضافی و خارج کردن آنها از انبار
مبادله سریع تر اطلاعات مرتبط به کالاها
نظارت و کنترل بهتر کالاهای موجود

ایمنی انبارداری

به طور کلی، کالاها و محصولاتی که در انبار نگه داری میشوند برای صاحبان آنها اهمیت داشته و از این جهت باید اقداماتی را برای ایمنی انبار و کالاهای آنها انجام داد. علاوه بر این، ایمنی انبارداری به فاکتورهای متنوعی مانند آگاهی کلی از مسایل ایمنی و توانایی به کار گیری آنها وابسته است و آموزش انبادراری نیز به کسب تجربه در این زمینه کمک میکند. فعالیت هایی که میتوان برای حفظ کالاهای ثبت شده در انبار انجام داد شامل : 
شیب دار ساختن کف انبار 
استفاده از مواد مقاوم مانند بتن برای کف انبار
ساختن در های فلزی برای انبارها
استفاده از سیم کشی مقاوم توکار برای انبار
تجهیز بودن انبار به تجهیزات آتش نشانی
استفاده از چنش خاص برای کالاهای متفاوت
استفاده از سیستم تهویه برای انبار
مجهز کزدن لامپ ها به حباب محافظ
بالاتر ساختن سطح انبار نسبت به سطح زمین
رعایت کردن فاصله بین طبقات کالاها
طبقه بندی جداگانه انواع محصولات
استفاده از شیو های چینش متفاوت برای هر کالا
خارج کردن ضایعات از انبار

مدرک مدیریت انبارداری صنعتی

آموزش مدیریت انبارداری صنعتی

انبارداری، مخصوصا در شرکت ها و کارخانجات تولیدی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و در واقع، یکی از ارکان اصلی آن کارخانه محسوب میشود. بنابراین افرادی که برای این منظور انتخاب میشوند باید علاوه بر تجارب عملی کار در انبارهای بزرگ و مکانیزه، و پشت سر گذاشتن آموزش انبارداری، گواهینامه  مدیریت انبارداری صنعتی نیز داشته باشند تا بتوانند از عهده مسئولیت های اینکار به درستی برآیند. علاوه براین، چنین افرادی میتوانند به نگهداری صحیح کالاها کمک کنند. 
علی رغم اینکه، به نظر میرسد که انبارداری کار ساده و راحتی باشد،  اما دارای اصول و تکنیک های مخصوص به خود است. مرکز آموزش فن پردازان افتخار دارد که بسته های آموزشی دوره اموزش مدیریت انبارداری صنعتی را برای دانش پذیران علاقمند ارایه کند. این دوره مدیریت انبارداری صنعتی  دارای نکات و سرفصل های کاربردی بوده و زمینه کسب مهارت ها و فنون انبارداری را برای دانش پذیران فراهم میکند. علاوه بر این، در پایان دوره، به دانش پذیران مدرک مدیریت انبارداری صنعتی، ارایه میشود. قابل ذکر است که این مدرک مور تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده و در همه موقعیت های شغلی و دولتی قابل استناد است  و البته برای مهاجرت به کشورهای همسایه نیز مفید خواهد بود. کنترل موجودی
انبار، محلی است که برای نگهداری انواع محصولات تولیدی یک کارخانه مورد استفاده قرار گرفته و البته، طبقه بندی این کالاها در انبار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است زیرا، تمام کالاهای ورودی و خروجی باید ثبت شوند تا بتوان از موجودی انبار مطلع شد. 
غالبا، برای اطلاع از موجودی انبار از مدل های کنترل موجودی استفاده میشود که عبارتند از : 
1.تعیین نقاط کنترلی کالاها : این نقاط شامل میزان سفارش کالا، حداقل موجودی مورد نیاز ،  میانگین موجودی، حداکثر موجودی مجاز و زمان سفارش مجدد بوده و از انباشته شدن کالاهای غیر ضروری ممانعت میکند. 
2.میزان مصرف کالا: در این مدل، باید مقدار کالای مصرف شده و هزینه ای که برای آن پرداخت شده را به دقت محاسبه کرد. 
3.روش های موثر و بهینه خرید: این روش ها باید به گونه ای طرح ریزی شوند که برای خریداران و انباردارها ساده بوده و ورود و خروج  به موقع کالا را نیز تضمین کند. 
4.کنترل اتوماتیک موجودی: با استفاده از روش میتوان، موجودی انواع کالاها و قیمت شان را که توسط کارخانه معین شده، متوجه شد. 
5.بودجه بندی برای کنترل موجودی : در این روش، کارخانجات، بر اساس نیاز به خرید یک کالای خاص ، بودجه بندی انجام داده و اولین قدم برای اینکار هم، برنامه ریزی فروش اس
عکس
انواع هزینه ها در مدیریت موجودی
انواع هزینه ها در مدیریت موجودی به دو گروه کلی هزینه های ثابت و متغیر تقسیم میشوند:
هزینه های متغیر، هزینه هایی هستند که با توجه به نوع خرید مواد متفاوت بوده و گاهی سقف انها از میزان پیش بینی شده در بودجه تجاوز میکند.
از طرف دیگر، هزینه های ثابت ، هزینه هایی هستند که با تغییر حجم خرید مواد و تولید آنها، تغییر خاصی نمیکنند، میزان انها توسط مدیران کنترل شده و با افزایش تولید کالا، کاهش پیدا میکند. از جمله هزینه ها این هزینه ها میتوان به هزینه بیمه ساختمان و ماشین آلات، حقوق مدیران و استهلاک ماشین آلات و ......... اشاره کرد.

نظر شما

کلیه حقوق مادی و معنوی برای وب سایت موسسه آموزش عالی آزاد فن پردازان محفوظ است

close